Każdy przyszły przedsiębiorca, zakładający własną działalność gospodarczą, musi w pewnym momencie zmierzyć się z czymś takim jak kody PKD. Najbardziej stresujące jest to, że kody musi on wybrać sam w ten sposób, aby pasowały do profilu jego działalności. Z naszym poradnikiem nie będzie to jednak wcale takie trudne.
Czym są kody PKD? Jak wybrać te właściwe? Jakie kody PKD wybrać zakładając firmę gastronomiczną? I co jeszcze warto o tym wiedzieć? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem.
Kody PKD – czym są
Najprościej mówiąc PKD jest podziałem działalności gospodarczych, które realizowane są przez polskie podmioty gospodarcze. Kody PKD wybiera się podczas wypełniania wniosku CEIDG-1. PKD to skrót, który oznacza Polską Klasyfikację Działalności. Każdy przyszły przedsiębiorca powinien wybrać przynajmniej jeden kod PKD. Wszystko po to, aby urzędy, których to dotyczy, wiedziały, jakie czynności w ramach działalności będzie on wykonywał.
Klasyfikacja PKD, która obowiązuje dzisiaj, została uchwalona w rozporządzeniu Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 roku. To aktualizacja kodów z roku 2004. Kody muszą pasować do profilu działalności i zazwyczaj bywa tak, że jedna firma posiada kilka kodów. Ich wybór warto przemyśleć wcześniej. Polska Klasyfikacja Działalności obejmuje:
- sekcja A. Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo,
- sekcja B. Górnictwo i wydobywanie,
- sekcja C. Przetwórstwo przemysłowe,
- sekcja D. Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych,
- sekcja E. Dostawa wody; gospodarowanie ściekami i odpadami oraz działalność związana z rekultywacją,
- sekcja F. Budownictwo,
- sekcja G. Handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle,
- sekcja H. Transport i gospodarka magazynowa,
- sekcja I. Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi,
- sekcja J. Informacja i komunikacja,
- sekcja K. Działalność finansowa i ubezpieczeniowa,
- sekcja L. Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości,
- sekcja M. Działalność profesjonalna, naukowa, techniczna,
- sekcja N. Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspieająca,
- sekcja O. Administracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe zabezpieczenia społeczne,
- sekcja P. Edukacja,
- sekcja Q. Opieka zdrowotna i pomoc społeczna,
- sekcja R. Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją,
- sekcja S. Pozostała działalność usługowa,
- sekcja T. Gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników; gospodarstwa domowe produkujące wyroby i świadczące usługi na własne potrzeby,
- sekcja U. Organizacje i zespoły eksterytorialne.
Ogólna charakterystyka lokalu gastronomicznego
Oczywistym jest, że założenie lokalu gastronomicznego wymaga niemałych nakładów finansowych. Czasem więc warto zwrócić się po dotacje unijne, które umożliwiają rozwój tej działalności. Tuż po znalezieniu właściwego lokalu należy spełnić wiele specjalnych wymagań. Warto wiedzieć, że wszystkie zezwolenia można zdobyć już podczas prowadzenia działalności.
Przedsiębiorca oprócz tego wszystkiego musi również pamiętać o rejestracji działalności w CEIDG albo KRS. Należy również złożyć odpowiednie wnioski do Państwowej Inspekcji Sanitarno-Epidemiologicznej, inaczej mówiąc w Sanepidzie. Zgłoszenie chęci prowadzenia działalności we wnioski CEIDG trzeba trzeba wykonać nie szybciej niż na dzień złożenia wniosku CEIDG-1.
Lokal gastronomiczny możliwy jest do prowadzenia w formie:
- jednoosobowej działalności,
- spółki cywilnej,
- spółki osobowej (oprócz spółki partnerskiej),
- spółki kapitałowej,
- spółdzielni.
Przedsiębiorcy najczęściej wybierają jednoosobową działalność gospodarczą. Jej zaletą jest przede wszystkim znacznie szybsza rejestracja oraz mniejsze koszty. Przy prowadzeniu działalności z nieco większym obrotem warto rozważyć założenie działalności jako spółkę cywilną.
PKD – gastronomia
Jednym z kroków podczas zakładania działalności gastronomicznej jest wybór odpowiednich kodów PKD. W przypadku usług gastronomicznych odpowiednim kodem jest 56.10.A – Restauracje i inne placówki gastronomiczne.
Dokładnie ten kod można zastosować dla:
- restauracji,
- kawiarni,
- restauracji typu fast food,
- barów mlecznych,
- barów szybkiej obsługi,
- lodziarni,
- pizzeri,
- miejsc z żywnością na wynos,
- działalności restauracyjnej albo barowej prowadzonej w środkach transportu, wykonywanej przez oddzielne jednostki.
Inne dodatkowe kody, jakie przedsiębiorca może wybrać podczas zakładania działalności gospodarczej, to na przykład:
- PKD 56.21.Z – przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych, czyli po prostu catering,
- PKD 56.30.Z – przygotowywanie i podawanie napojów,
- PKD 56.10.B – ruchome placówki gastronomiczne,
- PKD 56.29.Z – pozostała usługowa działalność gastronomiczna,
- PKD 56.10.A – restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne,
- PKD 47.91.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet,
- PKD 47.11.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych.
Miałem z tym do czynienia niedawno podczas zakładania firmy. Wcale nie jest to tak trudne, na jakie może wyglądać 🙂